vrijdag 2 augustus 2013

#35dagen dag 18

Warm was het vandaag, heel warm. Via Twitter en alle andere nieuwsberichten kwamen allerlei alarmerende berichten. Parkeren in Zandvoort en Scheveningen was onmogelijk, lange files naar de kust, bruggen die niet meer open konden(of dicht, 't is maar vanuit welke positie je naar een brug kijkt), een wethouder die water liep uit te delen aan de bevolking, verzoeken of iedereen de net geplante bomen water wilde geven etc.
Nederland in de hitte, een land in vertwijfeling.

Natuurlijk heb ik makkelijk praten, ik was in de gezegende omstandigheid de hele dag in de zee te kunnen liggen. Zelfs de zee voelde na een kwartiertje warm maar wat was het heerlijk. De enige dissonant waren de vele kwallen. Grote en kleine, rode en blauwe, transparant doorzichtig en eigenlijk wel mooi om te zien. Maar dan van een afstand. Ik vraag me al jaren af welke plaats kwallen innemen in de voedselketen en tot nu toe heeft niemand me daar een antwoord op kunnen geven. Ik kan geen enkel dier bedenken dat (vrijwillig) kwallen eet! Het intrigeert me dus ik hoop op een reactie.
Natuurlijk werden we ook geprikt. Of gestoken, geen idee hoe dat heet bij kwallen. Het prikt en het jeukt en na een paar uur is het weer helemaal over. Begreep van een vriendin dat afwasmiddel en dan naspoelen met zoet water een probaat anti-middel zou zijn geweest.

Hier op Ameland is het strand vlakbij, misschien vijf minuten fietsen. En behalve bij de strandopgangen die vlakbij een dorpje liggen is het ook niet druk. Sterker nog, het is rustig. Niet fijn voor de horeca die het van deze periode moet hebben, ook hier slaat de crisis toe. Maar als 'badgast' is het natuurlijk heerlijk, zo'n groot rustig strand zonder gettoblasters en huilende kinderen. Om over parkeerproblemen maar niet te spreken.

En nu koelt het af, het is nog maar 26 graden in plaats van de 32 van vanmiddag. In andere delen van het land zal het nog veel warmer zijn geweest. Morgen komt er regen en daarna wordt het weer mooi weer!
Wat een zomer.
Wat een heerlijke dagen.
Wat jammer om morgen weer naar huis te gaan, al wacht daar natuurlijk het badje-van-de-buren!


2 opmerkingen:

  1. Ik heb meegenoten van je Amelandtrip. Heb daar leuke herinneringen liggen.
    Wat betreft de kwallen, google het woord kwal en je komt bij Wikipedia terecht. Er gaat een wereld open zie ik. Aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben weer thuis en ga het opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen