zaterdag 21 december 2013

#35donkeredagen dag 13

Op verzoek van Else Kramer, de fotografe die deze #35dagen organiseert, schrijf ik niet wat de exacte foto opdracht is. Soms is dat makkelijk te herleiden, soms niet.

Het weekend voor de Kerstdagen, wat een gekte in de winkels! Eigenlijk word ik er een beetje naar van, dat geduw en getrek met die afgeladen winkelwagens, de idiote reclames die je toch vooral vermanend toespreken dat het niet 'kerstmis' is maar 'kerstlukt' en of je maar veel wilt kopen want anders is het niet gezellig.

Natuurlijk heb ik makkelijk praten, ik heb geen gezin waarvoor ik een kerstdiner moet maken met alles wat daar bij hoort. Ben lekker thuis bij mijn eigen kerstlichtjes en eet precies wat ik wil.  Tweede kerstdag ga ik eten bij een vriendin en hoef ik alleen maar voor het toetje te zorgen. Dat is maar goed ook want vaak kom ik in deze dagen uit dwarsigheid thuis met een pak rijst en wat kattenvoer omdat het me allemaal zo tegen staat. En daar heb ik natuurlijk uiteindelijk vooral mezelf mee.

Voor mij dan ook geen afgeladen boodschappentassen!
In mijn boodschappentas zitten, hoe kan het anders, Zweedse lichtjes en Zweeds knäckebröd. De tas zelf is ook Zweeds, van de ICA, de Zweedse Albert Hein.

Vorig jaar vierde ik kerst in Zweden. Het was een spannende heenreis, met de auto langs de enorme bergen sneeuw over de besneeuwde wegen. En overal, echt overal zag je de typische Zweedse huizen met voor alle ramen van die brandende kersttrappetjes. Vroeger zag je die hier geloof ik ook, nu zie je ze zelden meer. Maar daar, in die besneeuwde weilanden met alleen het licht van de maan, is het een schitterend gezicht.

Ik ben dan ook op zoek gegaan naar zulke trappetjes en heb er van de zomer twee gevonden in de loppis (kringloop, rommelmarkt). En ik kreeg er een van mijn Zweedse vrienden! Dus nu is mijn kabouterhuisje verlicht met Zweedse kerststerren en Zweedse trappetjes.
Nu nog een krans op de deur en dan zijn mijn kerstversiering en kerstboodschappen klaar!


1 opmerking:

  1. Zo gepensioneerde dame. Hoe is het??
    We haan weer gezellig bloggen, vind je niet?
    Ik doe met de #selfie mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen